Patriotism

Om det är något som jag tycker är ganska ovärt är extrem patriotism. Visst, det kan vara bra att ge sitt land lite cred då och då (speciellt ett bra land som Sverige). Men sådana här människor som går och bär runt på sitt hemlands flaggor överallt och hänger ut de här och var... VAD är det för mening?

Jag kan förstå att vissa människor är stolta över sina länder. Oftast hoppas jag att sådana människor inte är stolta över sina länder regeringar för de människor jag vet är extrema patrioter är oftast sådana vars länder fallit under korruption, förtryck, etc. Vad är det då att vara stolt över?

Många av er tycker säkert det är ganska meningslöst att jag skäller på extrema patrioter. Men seriöst. Är det inte extrem patriotism som får oss att dra oss längre ifrån våran gemensamma människoanda, är det inte extrem patriotism som är EN av anledningarna till varför krig uppstår? Ja, ibland frågar jag mig.

Jag är själv inte stolt över att vara från forna Jugoslavien och inte heller stolt över hur människor där nere har betett sig mot varandra. Men jag är stolt över folk som har hjärtat på rätta stället och inte bryr sig om landsgränser och undviker att vara patrioter.

Ravna ti je Jugoslavia.


Kommentarer
Postat av: jaedze

Jag holler totalt med dig on this one!!

2009-06-17 @ 04:02:06
Postat av: Nayu

Du har så rätt. Det är defintivt ett hinder för gemenskapen i världen, jag menar att man är stolt över sitt hemland är helt okej så länge det inte går till överdrift. Men var man föddes med eller var man bor gör ju inte en till vem man är, så istället för att vara stolt över det land man bor i kanske man borde vara stolt över de personer i ens liv som format en tillsammans med en själv.



Håller med dig.

2009-06-17 @ 18:30:54
URL: http://dontstealoursun.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0