Pocketböcker i sommar

Extrem PMS är vad denna dagen började med. Grymt. Hursomhelst började jag äntligen läsa Tablos "Pieces of You" och drack grönt té till det. Novellerna i boken är helt gripande på ett obeskrivligt vis. Jag har ännu inte läst ut hela boken men den kommer definitivt vara färdig ikväll - så uppslukad är jag!

Senaste veckan har jag samlat på mig en del pocketböcker som jag tänkte tipsa om här. Tyvärr vet jag inte om de är bra eller dåliga ännu, men det kommer jag vet i slutet av sommaren (ska bli bokmal #1!). Här är i alla fall de böcker jag köpt:


Titel: Min far hade en dröm
Förattare: Barack Obama

Denna har jag praktiskt taget velat läsa enda sen jag fick reda på vad den handlade om och jag blev direkt övertygad om att många av oss kommer kunna relatera till den.

"I Min far hade en dröm berättar Barack Obama djupt personligt om sin uppväxt i ett USA som fortfarande präglades av raslagar. Berättelsen tar sin början när Barack Obama får reda på att hans far, som han aldrig lärt känna, har dött i en bilolycka. Faderns plötsliga död får honom att reflektera över sitt liv och vad som gjort honom till den han är. När han reser till Kenya för att möta den afrikanska delen av sin familj blir det en omtumlande upplevelse som får honom att försona sig med sin bakgrund. Min far hade en dröm är en gripande skildring av en ung mans sökande efter sina rötter och en bok för alla som är intresserade av frågor om identitet, klass och ras."


Titel: Babes in Beijing
Författare: Rachel Dewoskin

Denna boken hittade jag på Skivan&boken i Växjö och det tog mig ett bra tag att köpa den faktiskt. Jag brukade bläddra genom bokhyllorna i hopp om att hitta en självbiografi om någon som bott i Japan och då fann jag denna. Inte det jag letade efter men den verkar väldigt bra, lyssna bara på recenssionen!

"Fast besluten att vidga sina vyer stiger tjugoettåriga Rachel DeWoskin ombord på ett flygplan som tar henne från New York till Beijing där ett jobb på en PR-byrå väntar. Innan Rachel vet ordet av utforskar hon inte bara den kinesiska kulturen utan bidrar också till att skapa den, i rollen som den sexiga, aggressiva och våghalsiga Jiexi; en av huvudpersonerna i den omåttligt populära TV-såpan Foreign Babes in Beijing. En självbiografisk skildring av det moderna Kina, som belyser ambivalensen, förvirringen och optimismen hos kineserna i det gigantiska moderniseringsprojektet."


Titel: Tidresenärens hustru
Författare: Audrey Niffenegger

Denna boken ser jag mest fram emot att läsa. Så fort jag hittade den på Akademibokhandeln och läste baksidan var jag fast besluten om att köpa den.

"Henry är en stilig, bohemisk bibliotekarie som älskar punkmusik. Clare är konstnär med en passion för storslagna pappersskulpturer och thaimat.

De möts för första gången när Clare är 6 år och Henry är 36 och gifter sig när Clare är 22 år och Henry 30. Det låter otroligt, men är sant. Henry lider nämligen av en genetisk åkomma som får honom att ofrivilligt resa i tiden. Plötsligt ställer hans genetiska klocka om sig och han kastas framåt eller bakåt i tiden. Och Clare kan inget annat än att vänta på hans återkomst.

Henrys tidsresor är en hemlighet som svetsar samman de älskande trots alla smärtsamma avsked. Kampen mot Henrys sjukdom blir en kamp för att hålla fast tiden, livet självt. Tidsresenärens hustru formar sig till en berättelse om ögonblickets skönhet såväl som dess skörhet. Det är en historia om separation och saknad, men också om en närvaro så stark att den spränger alla gränser."


Titel: Mandelkärnan
Författare: Inger Alfvén

Denna romanen hittade jag liggande på en träbänk hemma hos en av min mormors väninnor. När jag läste baksidan blev jag väldigt intresserad av innehållet och köpte därför den!

"Laura är tolv år gammal när hon tvingas lämna sin sjuka mor i Buenos Aires i Argentina och ensam flyga till sin morbror i Sverige. Hon haltar svårt sedan barndomen och ska få sitt ben opererat. Det är en främmande värld hon möter, och allt är inte som det påstås. Långsamt öppnar sig vidare perspektiv för henne: en bästa vän, den första kärleken, miljöengagemang, långresa i Sydostasien, läkarutbildning. En bild av en komplicerad far-dotter-relation växer fram. Först i vuxen ålder uppdagar hon hela sanningen och får en förklaring till den oförklarliga skräck för trappor som finns förborgad i hennes hjärnas mandelkärna. Om man är rädd för något som man inte borde vara rädd för finns det lagrat i mandelkärnan. Mandelkärnan är ett ord som är den svenska benämningen på centrum för det emotionella minnet i den mänskliga hjärnan."

Kram på er :)

Kommentarer
Postat av: Nayu

Åh jag vill också läsa mycket böcker nu i sommar! Let's become bokmals nr 1! Haha blir grymt. Du får recensera om böckerna sen så kanske jag blir inspired att läsa ngn av dom myself ;* Du har ju bra smak när det gäller böcker så vitt jag vet - A million little pieces, Twilight series. Mm!



:3 Böcker = yumyum

2009-06-20 @ 17:21:02
URL: http://dontstealoursun.blogspot.com
Postat av: C E L I A ' s bloggliv «

Mycket söt blogg ! :D lust att prenumenera på varandras? <3

2009-06-21 @ 10:13:25
URL: http://ceeelias.blogg.se/
Postat av: H A I D I J A K O B S S O N

Hallådär ! Haft en kul helg ? ^^

2009-06-21 @ 11:42:50
URL: http://haaiidi.blogg.se/
Postat av: Trees

Gillar dina recensioner:) JA, och lycka till med resan;)

2009-07-02 @ 21:58:33
URL: http://mangofisk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0